Volvo L220H (shovel), foto van 930triplemaaier

Volvo L220H (shovel) grondverzet

Deel via: Whatsapp, Facebook of Twitter.
930triplemaaier
Foto van een Volvo L220H
1 van de schepijzers op de suikerbieten fabriek in Groningen onderweg met een bak vol bieten naar de put

Reacties

+1
rommert14
Die kan wat meenemen 😮
+3
Andre150
@rommert14 16m3😅
Fendt926Driver
@rommert14 roermengvijzel er onderin.
En direct gemengd met het voer de stal in.
Heb je helemaal geen kar meer nodig
rommert14
T6040
@rommert14 Bij de eerste de beste onderkeelderde voergang duikje zo naar beneden.
rommert14
@T6040 ja deze weegt zat, maar onderkelderde stallen kennen wij hier niet gelukkig
930triplemaaier
@rommert14 wat voor jullie? Dan ben je nog sneller klaar met voeren.
rommert14
@930triplemaaier haha ja in een keer de mengwagen volgooien. Nee het mooi blijven met deze shovel kom je ook niet zomaar overal tusssn
+2
inspecteurfendt
Die chauffeur ziet ook niet veel zo
Fast Eddy
@inspecteurfendt

Gelukkig hoeft hij maar een klein stukje te rijden. Normaal schuift hij de bieten er in.
+2
T.Tanis
Bizar zo groot
+1
Fendt926Driver
@T.Tanis inderdaad
Waar maak je zo een bak die dit kan.
En hoeveel prototypes zijn er gemaakt die het toch net niet konden hebben
+1
T.Tanis
@Fendt926Driver ik zag pas een foto met een shovel die had een bak van 17 kuub die is nog groter dan deze
+1
bartjuh
@T.Tanis 16 of 17 m³. Dat verschil zie jij niet op een foto
T.Tanis
@bartjuh nee daar heb je gelijk in
+1
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Wie hem gemaakt heeft weet ik niet.
Hij heeft eerst aan een Caterpillar shovel gezeten. Toen ze bij Pon zagen wat voor bak eraan hing was per direct de garantie van de giek af.
Een ex collega van mij heeft er eens een nieuw mes voor gelast daar was hij een dag mee bezig.
+1
GROENEDEERE
@Fast Eddy beetje onzin te roepen dat de garantie van de giek gaat.
Het is allemaal wel berekend wat de shovel kan hebben en wat er in de bak gaat.
Bij pon weten ze echt wel wat en aan wie ze verkopen en desnoods passen ze de daarvoor de machine aan
walker1
@GROENEDEERE Als het zo is, dan is het niet echt meedenken met de klant. Heel veel loaders van het formaat L220 worden er in NL niet verkocht, niet door Volvo, niet door Cat, niet door anderen. Als je er dan een paar mag leveren ga je niet over de garantie zeuren als er een grote bak aan zit. Ze snappen bij Cat denk ik ook wel dat bieten minder wegen als zand?
+1
GROENEDEERE
@walker1 dat bedoel ik juist
Arie_MF
@walker1 Ik denk dat je ervan staat te kijken hoeveel er van het formaat Cat 988(is volgens mij qua formaat enigzins vergelijkbaar?) draaien in Nederland, en juist bij die grote machines mag de garantie wel goed dichtgetimmerd zijn, want als er stukken zijn dan lopen de kosten snel op en kan er geld achteraan ipv dat je er wat aan verdient. En er zijn zat 988's waar een kolenbak van dit formaat aan zit, dus er zal wel een reden voor zijn dat daar geen Cat draait.
GROENEDEERE
@Arie_MF
Hahaha bakken van dit formaat in de kolen?
Wel de vorm maar formaat nou nee.
Daarnaast is een 988 al gauw 45 ton tegen 30 van een Volvo 220....
Arie_MF
@GROENEDEERE Hoe bedoel je? Dit formaat te groot in de kolen?
Wat betreft het vergelijk zie ik dat een Volvo eerder overeenkomt met een 982.
+1
GROENEDEERE
@Arie_MF
Ik zie eerder een 980 of een 978 als vergelijking.
Ja in de kolen zijn de bakken aanzienlijk kleiner.
De 978 waar ik een tijdje in de kolen mee reed had een bakkie van 7 a 8 kuub.
Ik reed daar met de kleinste.....
Arie_MF
@GROENEDEERE 978 bestaat niet, waarschijnlijk bedoel je een 972? Wel vreemd wat jij zegt, want ik zie dagelijks kolenbakken van 16 kuub(aan 988's) (en 22 kuub aan 990)
GROENEDEERE
@Arie_MF
Klopt ook wel is eigenlijk een 972 maar hebben er zelf een 978 van gemaakt.
Via België in Nederland gekomen en verzwaard en ander laadframe
Arie_MF
@GROENEDEERE zo is een 972 wel een geupgrade 966, maar van 972 naar 980 is een heel verschil wat je niet even oplost met verzwaren. Dat andere laadframe was dan waarschijnlijk een high lift uitvoering? Dat kost capaciteit.
Heb je wel eens met een 980 gereden? Dat vind ik sterke en snelle machines met een bruut geluid.
GROENEDEERE
@Arie_MF
Nee geen high lift heb je niks aan in de kolen.
Ja ik heb ook op een 980 gewerkt.
De stuur van deze shovel zijn zo onwijs fijn
Arie_MF
@GROENEDEERE wat heb je dan nog meer keus aan laadframes? En een high lift heb je wel wat aan in de kolen, hangt van hoogte vd bunkers af, laden van vrachtwagens of dumpers met een bonusbak.
+1
walker1
@Arie_MF Ja, natuurlijk in de Rotterdamse haven en ook andere havens kom je ze wel tegen. Maar ik bedoel het ook ten opzichte van bv een L90, die kom je bij wijze van spreken op elke straathoek tegen. Zo'n L220 wordt op een haven terrein neer gezet, of bv bij de suikerfabriek, maakt een paar een hoop uren, in de bietencampagne misschien wel 24 uur per dag? Om de paar jaar vervangen, zoiets zijn toch flinke orders, als je als CAT dan over de garantie gaat zeuren, dan weet je gewoon dat ze de volgende keer wel een ander merk nemen.
Arie_MF
@walker1 zo proberen alle merken(dealers) net wat verder te gaan dan de concurrentie om een klant binnen te halen. Ik weet de details over dat ‘gezeur’ niet dus kan er weinig zinnigs over zeggen.
+1
radium45
@walker1 Het gewicht zegt nog niet zo heel veel, gaat meer om de afstand buitenkant bak - bevestigingspunt..
Fast Eddy
@GROENEDEERE

Heb het zelf gehoord van een werknemer.
+1
mdoornekamp
@GROENEDEERE ik denk dat de breedte van de bak het grootste probleem is. Als je op 1 kant gaat drukken krijg je wel rare krachten
930triplemaaier
@mdoornekamp in dinteloord schuiven ze de bieten de put in met een schuifblad en heb nooit wat gehoord over dat de giek van de shovel de zijlinkse krachten niet kon hebben. Daar rijden ze met case shovels
Fast Eddy
@mdoornekamp

Dat was de reden. Ze waren bang voor de zijdelingse krachten
@Fast Eddy arrogantie van pon? Werkt volvo wel met dealers of ook alles vanuit het hoofdkantoor geregeld?
GROENEDEERE
@ronald-deutz-fahr
Volvo is nu smt voorheen kuiken.
Service gaat daar nu wel met sprongen vooruit.
Pon is en blijft zeer verschillend.
Jij moet in hun straatje passen en anders heb je pech
Fast Eddy
@GROENEDEERE

Ik weet niet hoe het nu is. Maar Kuiken kon er ook wat van. Dat in hun straatje passen.
@GROENEDEERE wat versta je met in hun straatje passen? Als ik een machine koop ben ik klant, en voor onderhoud kom je automatisch bij hun uit, wat zou er dan niet moeten passen?..
+1
GROENEDEERE
@ronald-deutz-fahr
Zo zou het moeten zijn
Klant is koning....
Maar vaak ben je daar niet eens een kluizenaar
mdoornekamp
@GROENEDEERE alleen daarom koop ik liever geen Volvo shovel
+2
Arie_MF
@GROENEDEERE spreek je uit persoonlijke ervaringen daarmee? Ik werk daar en we doen ons best om klanten zo goed mogelijk te helpen, ook al gaat er helaas wel eens wat mis. Ook klanten die een Cat ergens anders kopen of maar 1 kleine machine hebben worden door ons geholpen. Klant is koning, maar er zijn er die zich als keizer gedragen..
@Arie_MF Zijn er veel cat rijders die zelf onderhoud doen en onderdelen gewoon bij pon bestellen? Of komt dat weinig voor?
+1
Arie_MF
@ronald-deutz-fahr daar zijn er wel redelijk wat van. Al valt een storing tegenwoordig vaak weinig zelf aan te doen, een redelijk deel is emissiestoring, dan moet toch de laptop eraan.
@GROENEDEERE ben erg benieuwd hoe is dat moet zien.. 😅
+1
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

Dat denk ik niet. Meer onwetendheid denk ik. Toen was het iets aparts.
Kleine Volvo machines kan je door het hele land kopen bij dealers. Het grote spul komt uit Emmeloord.
+1
Arie_MF
@Fendt926Driver Beco misschien? Een klant heeft een Verachtert bak van 30 kuub, eigen gewicht 14 ton staan..
930triplemaaier
@T.Tanis inderdaad
Standaard lopen er twee van deze shovels continu en op de zondag overdag als er geen aanvoer is rijden ze met 4 shovels de bieten naar de put toe. Dan moet er 1200 tot 1800 ton per uur weg geschept worden. Dat doen ze met 2x L220H een L220F en een L120H
T.Tanis
@930triplemaaier zo dat is aardig wat
+1
walker1
@930triplemaaier De 120 is dan voor de kleine hoekjes zeker?
rommert14
@walker1 ja, ik wil hierna ook een l90 of 120
930triplemaaier
Quote Reactie van @walker1:
@

Dat valt wel mee. Ze hebben geen scherpe hoeken op de bietenstort
maar die heeft voor het mooie een bak die net heel iets te groot is
case 745 xl
Meende dat de bak leeg al 4800 killo woog
Fendt926Driver
@case 745 xl vindt ik nog weinig voor zo n geweld.
Shovel weegt zelf 30 ton .
+1
roscho
@Fendt926Driver Het scheelt dat hij niet hoeft op te breken. Die bieten glijden er zo in.
+1
Andre150

Hier kan je hem aan het werk zien, niet mijn filmpje
+4
930triplemaaier
@Andre150 als de bieten wat smeriger en zwaarder zijn dan moet je wel snel genoeg de bak leeg kiepen anders ga je er zo achteraan. Die bak is ook wel het maximale wat de shovels hebben kunnen in de bieten. Ook kun je heel mooi zien dat de snelwissel verdiept in de bak zit zodat het zwaartepunt wat minder ver voor de vooras ligt
Sanderford
Bij ons in dinteloord scheppen ze de bieten eigenlijk niet gauw op. Daar hangt een schuifblad aan de case shovels en ze schuiven de bieten over het terrein in de put. Houden het terrein nat zodat de bieten willen schuiven
+1
930triplemaaier
@Sanderford ze houden vooral het terrein nat zodat ze grip hebben met de shovel.anders wordt het spekglad door de klei/grond
hobbyboer
@930triplemaaier idd, dat deden wij met de peenoogst ook vaak, het erf nat houden zodat we grip hielden met de heftrucks.
Het wordt dan juist minder glad door het erf nat te houden.

Heb je nog grondverzet foto's of video's uit de oude doos! Help mee!

Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!

Lid worden is heel eenvoudig!