Schlüter Eurotrac, foto van Schluterfan

Schlüter Eurotrac grondverzet

Deel via: Whatsapp, Facebook of Twitter.
+24
Schluterfan
Schlüter en France!

Ondanks dat eigenlijk het einde toch wel in zicht was, probeerde Schlüter in het begin de jaren '90 terug een poging te doen om het exportcijfer wat op te krieken. Dat was ook wel nodig om de kosten van de ontwikkeling van de hier op de foto nieuw voorgestelde Euro Trac te dekken...
Om dit concept te financieren had Anton Schlüter een groot deel van 120ha grote "Gut Schlüterhof" verkocht. De rest werd verpacht aan een zaaizaadproducent. Die laatste organiseerde ook op het laatste de Schlüter's zo bekende velddagen die op deze gronden doorgingen...

We gaan terug naar 1991. Schlüter pakte groots uit met de Euro Trac, zo ook hier op de SIMA in Parijs. Alle types, van gaandeweg de kleine Euro Trac 1000CVT tot en met de 1900LS waren op de stand aanwezig. Naast deze trekkers had de importeur toen een Super 1900TVL-LS Special, Compact 1350TV6(-LS) en een Super Trac 2200TVL-LS met Liebherr motor geregeld.

De ontwikkeling van de Euro Trac starte in 1987, de eerste 2 prototypes zagen het levenslicht in '89. De ene als "moke up", een rolvaardig chassis zonder motor en het effectieve test prototype.

Voor zover ik begrepen heb, had Schlüter tijdens de "Unternehmenseminar" nog geen passende naam voor deze trekker. Schlüter sprak altijd over de "Schlüter Trac", dat stond overigens ook met stikkers op het verschuifbare frontgewicht vermeld.
Naar verluid zou een verkoper van een dealer gezegd hebben, waarom noem je de trekker niet "Euro Trac", omdat toen der tijd de visie zo ingesteld was dat een "Trac-trekker" de toekomst was, en overal in Europa moest te koop zijn.

Schlüter nam de reactie blijkbaar ter harte, de Euro Trac was geboren. Oorspronkelijk was het idee dat het gamma zou beginnen bij een 90pk versie met een (liggende?) 4 cilinder motor en eindigen bij 190pk sterke versie waar een liggende 6 cilinder onder de cabine zou te vinden zijn. Later was zelfs sprake van 250pk...
Zoals wel eerder in de historie van Schlüter liepen de ideeen te ver vooruit en konden helaas niet in de praktijk omgezet worden.

De Euro Trac zou uit 2 groepen bestaan, zoals hierboven vermeld van 90 tot en met 115pk, met een variabele transmissie. De grotere, van 130 tot 190pk met een nog traditionele versnellingsbak. De ontwikkeling van "Vario" stond toen nog in de kinderschoenen. Er was ook sprake een geveerde vooras en cabine, die draaibaar zou zijn.
Maar het nodige geld om dit allemaal te ontwikkelen ontbrak. Zo moest Schlüter ook een aardige som ophoesten om de gepatenteerde variabele transmissie te mogen gebruiken... Ondanks dat de Euro Trac goed onthaald werd door de pers, en zelfs de 2de prijs won bij een wedstrijd voor industriele ontwikkelingen (een franse cockpit designer was eerste, BMW was volgens mij derde, met de 300 reeks), volgde de verkoop niet. Enkel de 1300, 1600 en 1900 gingen in productie. Een streep door Schlüters rekening.

Het chassis werd bij M.A.N. gebouwd, de cabine bij Fritzmeier. Doordat Schlüter maar kleine aantallen van het chassis afnam, steeg bij M.A.N. ook de prijs om deze te maken. De productie was niet rendabel, plus dat de trekker op bepaalde punten alweer gedateerd was, deden LTS in 1995 besluiten om de productie te staken...

Vele ideeen die bij Schlüter al op tafel lagen zouden later bij andere merken wel hun weg vinden. Zo vertrok de voormalige ingenieur Siegfried Leutner na de ontwikkeling van de Euro Trac naar Fendt, die daar de Fendt Xylon en 700 serie zou helpen meeontwikkelen... Siegfried kon er zich niet bij neerleggen dat Anton toen der tijd het niet eens kwam met Claas, die de Euro Trac aanzag als uitbreiding van hun gamma.... Claas had overigens een Euro Trac met een door hun ontwikkelde vario transmissie. Een draaibare cabine zal later verschijnen op de Xerion...
Schlüter's idee om een trekker van zo'n 100pk uit te rusten met een vario nam Fendt enkele jaren later ook op met de 400 serie, andere fabrikanten volgden pas nog veel later... Nu is het idee van een 100pk sterke trekker met vario bijna niet meer weg te denken.

Reacties

schluterman
Er staan er nogal wat op een rijtje
roscho
Nog in Freising of in Schönebeck?
+1
Schluterfan
@roscho

Neen, dit is op een beurs. Verhaaltje staat er inmiddels 😄
+1
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Verhaaltje staat er inmiddels

Ik was dus weer te gretig...
Wat eeuwig zonde dat deze ideeën bij Schlüter verloren zijn gegaan en daarna door anderen zomaar weer zijn opgepakt.
+2
Krispax
Leuke foto met weer een mooie uitleg erbij.
+2
Kramer U800
Spijtig dat dit mooie merk niet meer bestaat, ik ben benieuwd wat ze nu gebouwd zouden hebben mochten ze nog bestaan hebben.

Had Anton Schlüter III nog zoons / dochters?
+2
Schluterfan
@Kramer U800
Neen hij had geen kinderen. Was al 78 toen de laatste trekker in Freising de fabriek verliet. Hij heeft de fabriek van 1957 tot '93 geleid. Opmerkelijk is dat zijn vader dat maar 8 jaar gedaan heeft, die stierf al na diezelfde tijd na zijn vader, die het bedrijf opgestart heeft in 1899.
+2
Kramer U800
@Schluterfan Dat klopt inderdaad, van Anton Schlüter II, heel spijtig.
+3
Towaberg
Alweer een mooie tekst om te lezen 👍
+5
Mauro.M
Prachtige geschiedenis. Waarom dat ze dit niet in de les geschiedenis geven. 🤔😁Door de schitterende nieuwe ideeën was het eigelijk te duur allemaal om te maken, en zij probeerden het op de markt te brengen maar de klanten waren er waarschijnlijk nog niet klaar voor.
+4
Schluterfan
@Mauro.M
Of de toeleveranciers...
+3
roscho
@Mauro.M Ik heb het idee dat hier ook heel veel handelspolitiek en, wat ik noem, chantage achter heeft gezeten. Een soortgelijk verhaal als die dikke shovel die door Deutz werd gemaakt en uiteindelijk als trekker 16006 door het leven moest omdat een andere producent van shovels dreigde geen Deutz-motoren meer af te nemen als die Deutz shovel op de markt zou komen.
Een dergelijk verhaal schijnt ook gespeeld te hebben tussen Schlüter, Fendt en ZF toen het om traploze versnellingen ging: Schlüter mocht niet verder met de traploze overbrenging omdat Fendt dreigde geen ZF-bakken meer af te nemen. Ik weet niet hoe je het noemen moet: minne praktijken, chantage of handelspolitiek.
Mauro.M
@roscho dat is idd niet de manier waarop het hoort, maar je kan er niet veel aan veranderen. Dat zal nu ook nog gebeuren denk ik, maar niet zo erg dat een merk failliet gaat, zoals bij schluter gebeurt is. (Is ook niet alleen de oorzaak)
+3
Schluterfan
@Mauro.M

Schlüter is niet failliet gegaan, ze zijn gewoon gestopt met produceren. Daarom dat Egelseer er tussen 97 en 2004 ook nog kon bouwen, tot de wetgeving verstrengde en ook besloot ermee te stoppen. Ook was Egelseer te klein om aan ontwikkeling te doen. Het bedrijf bestaat nog steeds.
Mauro.M
@Schluterfan ah, dat wist ik niet.
peeke
@Schluterfan Prachtig verhaal & foto , het was weer aangenaam om te lezen !
+2
roscho
@Schluterfan En dan niet te vergeten dat de Schlüter-productie ook nog een poosje in Schönebeck heeft gezeten, vanaf 1993 in de trekkerfabriek in de voormalige DDR, waar voorheen IFA en Fortschritt tractoren werden geproduceerd. De naam werd veranderd in Schlüter Landtechnik, maar helaas liep de productie niet zoals gewenst. Al in 1995 werd het bedrijf overgenomen door Doppstadt en de productie van Schlüters stopgezet. Doppstadt heeft nog korte tijd een eigen Trac geproduceerd, een trekker die heel veel weg had van een MB Trac. Momenteel worden daar hoofdzakelijk houtshredders gemaakt.
Schluterfan
@roscho

Ik kan mij voorstellen dat de oostduitse mentaliteit ook niet te vergelijken was met de beierse...
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
oostduitse mentaliteit

Zeer waarschijnlijk is dat een van de knelpunten geweest. Communistische systeem: aanwezig zijn voor het loon, winst niet belangrijk, de staat schiet wel bij. Deze mensen moesten plotseling over naar een productiewereld, daarbij lieten ze vast hier en daar een steekje vallen.
Ik heb mij ook laten vertellen dat met die Schönebeck-trekkers nog wel regelmatig iets mis was.
Schluterfan
@roscho

Ging niet over de variabele transmissie, want Fendt maakt die zelf. Het ging om de ZF T7xxx, 6 groepen, 4 powershifttrappen en powershuttle. Altans dat heb een keer begrepen. Had Schlüter die transmissie kunnen en/of mogen inbouwen, hadden ze de voorloper van de Fendt 800 serie gehad. Daarin ligt namelijk dezelfde M.A.N. motor die Schlüter in de Super 1300, 1400, 1600, 1700, 1900 en 2000TVL-LS monteerde.
+1
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Ging niet over de variabele transmissie, want Fendt maakt die zelf.

Kijk, ik had "de kok wel horen roepen, maar wist niet waar de lepel hangt".
caseboy
Een prachtig verhaal weer, dat lees ik graag. Als ik het zo lees was Schluter bes innovatief en zijn tijd eigenlijk te ver vooruit. Veel van de "rare" ideeën die ze hadden zijn uiteindelijk toch bij andere merken werkelijkheid geworden en sommige zelfs niet meer weg te denken op moderne trekkers.
+3
Schluterfan
@caseboy

Anton Schlüter en de ingenieurs stonden zelf eigenlijk met 1 voet in de landbouw zelf. Schlüter werkte ook samen met de Technische Universiteit van München, en bracht een tijd lang zelfs een tijdschrift uit onder de naam "Landtechnik von Morgen". Naar het schijnt zouden de velddagen ook deze naam gekregen hebben. In dat tijdschrift werd niet alleen over techniek gesproken, maar ook over teelten en dergelijke meer.

Schlüter organiseerde ook de, zoals ik hierboven ergens schreef, de zogenaamde "Unternehmenseminare". Dat was een bijeenkomst op de fabriek en "Gut Schlüterhof", waar klanten en dealers uitgenodigd waren. De laatste stand der techniek werd toen voorgesteld, maar er werden ook vele ideeën en ervaringen uitgewisseld. Schlüter stond graag dicht bij de klanten, maar in de wandelgangen ving ik ook al eens op, als (toekomstige) klanten die op de beurzen in gesprek waren met een verkoper, en ergens kritiek opgaven, nogal eens een arrogante sneer naar hun hoofd gegooid kregen.
caseboy
@Schluterfan toch wel mooi van een fabrikant dat ze zo dicht bij hun klanten wilde staan, en er naar luisterde. En die arrogantie van de verkopers zal mischien ook maar net zijn welke verkoper je treft. Ik heb verkoper zelf zowiezo niet altijd hoog staan. Er zijn een hoop goeie bij en die ook uit de praktijk komen en echt wel weten wat ze doen maar er zijn er ook een hoop van die praatjes makers bij. Ze kunnen het allemaal goed uitleggen en verkopen maar uiteindelijk moeten wij de monteurs het wel zien waar te maken wat zo'n verkoper dan allemaal weer aan de klant heeft belooft.

Heb je nog grondverzet foto's of video's uit de oude doos! Help mee!

Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!

Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
PUNTEN
43
WEERGAVES
4
BATTLES
MEER FOTO'S