
International Payloader 515B (shovel) grondverzet
Deel via: Whatsapp, Facebook of Twitter.Heb je nog grondverzet foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
jazeker .. tot helemaal niet zo lang geleden nog
nee hij is niet tekoop ze gebruiken hem nog dagelijks met ccm rijden voor de varkens
@Tom VB
wat bedoel je met dresser?
deze : tpaktopc.net/images/hough/… 530 WHEEL LOADER.jpg
deze: flickr.com/photos/branxholm/…
deze: trucks.nl/vehicleDetail.asp/?vehicleid=711741
dresser verkoch maar in een aantal landen shovels en dat waren voormalijk de intershovels.
payloaders waren ook inters.
aha nou worden we iets wijzer, kun je eens vertellen hoe dat precies zat ? Maakte Dresser ze nou voor IH of andersom ? En de kranen dan ?
In 1984 werd IH de tractorlijn en de merknaam verkocht aan Tenneco (eigenaar van J.I. Case en David Brown). De Europese trekkers werden verder gebouwd, de Amerikaanse lijnen gestopt. Het enige wat in eerste instantie veranderde waren de kleuren en stickers. De kleuren veranderden van compleet rood met crème velgen naar een zwarte body, met zwarte wielharten en zilvergrijze velgen en rode kappen. In principe is dit nog niet eens zo'n grote wijziging: de Amerikaanse 88-serie had deze kleurstelling al en dit zou sowieso doorgevoerd worden.
De grasmaaierlijn werd verkocht aan MTD. De bouwmachines werden aan de firma Dresser verkocht. De productie van personenauto's was in 1980 gestopt, dus bleef alleen de vrachtwagen- en motorenfabricage over. Het bedrijf bestaat nog steeds, als Navistar International.
klopt dit een beetje ?
ja dat klopt hij heeft er twee gehad ja maar of ze even zwaar zijn weet ik niet maar die andere loader heeft hier toen het huis nog uitgegraven (had ik op een foto gezien)
De Dresser shovels waren een ontwikkeling van IH, dus eigenlijk zijn het, zoals hier al gezegd, de oude Payloaders en de doorontwikkelingen daarvan.
Voor de kranen geldt hetzelfde.
De shovel hierboven is er al één uit het Dresser tijdperk, en je herkent hem aan de volledig witte bovenhelft met de voor Dresser kenmerkende blauwe streep erover.
De payloaders waren deels ook wit maar dan alleen het bovenste stukje van de motorkap.
Waar de kranen van International nog overwegend geel waren werd bij deze na de overname door Dresser eenzelfde soort kleurenschema gebruikt. Dus wit van boven met de blauwe streep, en geel van onderen.
Net een glas bier, maar dan zonder blauwe streep.
Dat deze wel de naam International draagt en niet Dresser heeft te maken met het feit dat de naam Dresser buiten Noord Amerika nauwelijks bekend was in die tijd, dus is de naam IH behouden uit marketing overwegingen.
De lijn van Dresser is daarna weer overgenomen door Komatsu, nadat deze twee eerst een paar jaar een gezamelijke joint venture hadden waardoor Komatsu voor met name haar mijnbouw ambities grip op de belangrijke Noord Amerikaanse markt kon krijgen.
In Polen worden trouwens nog steeds bulldozers onder de naam Dresser gebouwd, als ik me niet vergis.