Wat komt er na de wiellader?
Als ik tegenwoordig de kniklader/wiellader markt bekijk, vraag ik me af wat er eigenlijk gaande is. Tientallen merken zijn er, en nu komen er nog stilaan Chinese knikladers bij.Ik heb de opkomst van de skidsteer meegemaakt. Een razend populaire machine in de jaren 80-90. Daarna kwam de introductie van de compacte shoveltjes, de knikladers, ... Ik vraag me sterk af wat de toekomst is voor deze productgroep?
Gaan we binnen 5-10 jaar nog steeds kiezen voor de (duurdere) Duitse knikladers (Schaffer, Weidemann, Kramer) of gaan we steeds meer kiezen voor Chinese wielladers? Gaat er met andere woorden een verschuiving komen van Duitsland naar China (tenslotte moet een shovel vaak gewoon scheppen, met een palletvork rondrijden, een stal leegmaken, dat kan een Chinese kniklader ook wel...) of gaat er een nieuwe product doorbreken? Kort leek het alsof de mini-verreikers van Weidemann/Kramer/Wacker Neuson gingen doorbreken, maar ook dit is beperkt gebleven tot een kleiner marktaandeel. Moeten we de toekomst gaan zoeken in mini-verreikers?
Tenslotte mijn laatste vraag. Hoe is het mogelijk dat Giant zulke goedkope machines kan aanbieden in vergelijking met de meer traditionele merken, zoals Weidemann en Schaffer? Gaat dit ervoor zorgen dat Giant op termijn het nummer 1 merk in Europa gaat zijn en weet iemand in welke richting Tobroco nog wil innoveren?
Ik wil hiermee geen mensen op de tenen trappen, ook verwacht ik geen specifieke namen van personen. Ik ben enkel gefascineerd door het feit dat we eerst de skidsteer hadden, nu hebben we de compacte kniklader. De markt van compacte knikladers is volgens mij aan het verzadigen door een overaanbod. Hoe gaat dit verder evolueren?
Heb je nog grondverzet foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
er zijn ook wel de betere chinese/Japanse merken zoals kubota die kan zich wel redelijk meten (al scheelt daar ook wel eens iets aan) dat zou nog te overwegen zijn
maar mijn Fendt zal ook nooit door een kubota vervangen worden of een ander chinees merk
prijs is niet alles
Ik denk dat @Wiellader123 ook wat verder moet kijken dan de landbouw. Wiellader is ten eerste vooral een grondverzetmachine en is voor dat werk niet zomaar te vervangen door bv verreiker.
Dus de wiellader blijft wel gewoon bestaan.
Zelf vond ik de standaard uitvoering van de Giant een beetje te min voor de landbouw.
Dan moet je eigenlijk zwaardere hydro pompen en stabilisatie hebben en dan kom je weer in een andere prijs klasse. Vind vaak het probleem dat de compactere loaders zo een laag motor vermogen hebben. Weet niet wat de toekomst wordt. mischien wel een minigraver op wielen zodat je kunt laden en zwenken.(Mecalac idee)
Ik zelf blijf nog wel een aantal jaren mijn MF 50 EX industie loader trouw. Shuttle transmissie en 3 ton voorlader.
Onder het mom van tja zoveel uren werken we er ook weer niet mee dus zal zo een chinees wel meevallen dan ook een chinees gekocht. Grootste vergissing ooit geweest. In het begin was alles prima. Maar na een 250 uren was de oliepomp al versleten. Ze vervangen het onder garantie, en weer ongeveer 250 uren later net hetzelfde probleem. Weer laten maken, vraag je een vervangheftruck met 2 dubbelwerkende ventielen voor de kistenkantelaar (het was voorjaar, dus druk in de weer met pootgoed) en dan krijg je een heftruck zonder extra ventielen. Toen maar vlug naar een ander bedrijf gestapt en een occasie linde gekocht. Later nog dingen over die heftrucks gehoord dat het pure rommel is.
Mijn conclusie daaruit is dat het nog wel even zal duren voor die chinese rommel hier de markt overspoelt.
Ik heb wel eens met een vertegenwoordiger gepraat van een bekend merk (toen ik een hakselaar kocht bij hem privé) die zei mij, koop je nooit een mini shovel als tuinaannemer want je bent er helemaal niets mee. Koop je beter een minitrekker met frontlader en andere opties dan zo een minishovel. Mini(midi)trekker kan je 100 x meer mee dan die shovel.
Dit is zo een Chinees merk: Everun ER-8 de goedkoopste die ik meteen kan vinden = 9.950€ zonder BTW.
Hefvermogen van 800 tot 1000kg, 30pk motor, 4x4, radio, cabine, achteruitrij camera, enz enz ... Moet je toch ook beseffen als je dat ziet, aan die prijs ... Komt niet goed
Verkoper van tobroco zij al dat ze nu al vol zaten met de aantallen voor het eerste half jaar.
Minishovels zijn prachtige dingen alleen ook relatief duur voor hetgeen je ermee kan, balen lossen oid zijn ze vaak te licht voor, koop je een grotere die het wel kan ben je je wendbaarheid in kleine ruimtes kwijt...
Zit wel perspectief in de shovels van bijv. Weidemann die elektrisch kunnen rijden. Daar zie ik ook wel voordelen in omdat shoveltjes vaak worden gestart, bult gas met wegrijden en 2 tellen later staat die weer stil.. daarbij is elektrisch wel in het voordeel.
Chinees merk komt er hier ook niet in, zou ook niet gerust zijn op onderdelen, rare storingen en niet te vergeten restwaarde.
Wij hebben 2 heftrucks rijden. Eerst omdat we er tegenaan liepen en het wel handig leek en toen een andere gekocht omdat het ons beter past dan een minishovel. Je kunt er alleen niet fatsoenlijk de straat mee af maar daar hebben we niet echt last van omdat we ook een trekker met voorlader hebben.
Ik denk dat het wel een leuke fantasie is.
Voor de duidelijkheid dit is echt wel een sarcastisch grapje hé ...
Ghaaaaaaaaaaaaaaa
Was de vraag niet "wat komt er na de kniklader". maar volgens mij werd het "hoe zeik ik oosterse nieuwkomers af "
Is dit wat?
Waarom zie ik nooit een grote telescooplader?
In mijn ogen kan geen enkel (kleine) kniklader op tegen een deftige skidsteer .
Zowel op hefvermogen , werksnelheid , wendbaarheid enz...
Probeer in die breedte maar iets te vinden boven de 35 pk.
Natuurlijk is dit geen loader maar zet mijn kruiwagen (en rug) wel op rust.
De Chinese shovel is na 2000 uur afgeschreven, de Weidemann krijg je met 5000 uur nog een dikke prijs voor.. Westerse onderdelen zijn makkelijker te krijgen en te vervangen en je hebt veel meer gebruikersgemak. En de service, een bedrijf uit China komt hier echt niet met een servicebusje, dealers geven alleen fabrieksgarantie, nou zie dat maar eens te regelen, misschien bestaat de fabriek al niet meer.
Chinezen hebben geen belang bij kwaliteit, alleen kwantiteit (massa=kassa) omdat ze toch geen naam houden, 5 jaar later is het merk verdwenen en plakken ze er andere stickers op. Waarom denk je dat sommige Kubota motoren gebruiken, shovel word wel 2x zo duur maar de Westerling kent de naam Kubota en dat betekent betrouwbaarheid, zet je er dan nog Rexroth hydrauliek op weet je zeker dat dat niet kapot gaat maar shovel kost onderhand wel het dubbele.
En ga je in China kijken, werken ze daar allemaal met Hitachi, Komatsu, Doosan etc.
Vreemd, ik heb mijn Duster na 3 jaar weggedaan in januari en ik heb nog 9.000€ gekregen van overname. 3 jaar terug heeft hij mij 11.000€ gekost met kortingen en overname van de oude auto toen. Plus het is ook volledig onlogisch ... Ik koop mij een Jaguar van 75.000€ en na 5 jaar verkoop ik hem en krijg ik nog 40.000€ misschien. Maar je bent wel 35.000€ kwijt = 2 - 3 Dacia's
Dacia is beproefde kwaliteit op vlak van motoren en versnellingsbakken. Alles wat in een Renault zit al jaren, zit nu in een Dacia zoveel jaren later. Maar de fouten en problemen zijn niet aanwezig. De afwerking daar tegenover is inderdaad minder van kwaliteit, maar dat is dan ook waarom je auto goedkoper is. Moest een Dacia evenveel kosten als een BMW of VW dan was hij ook mooi blits zoals je hem wilt. Als ik zo rondkijk, dan denk ik dat er toch veel mensen met slechte ogen zijn, want ze rijden massaal rond die dacia's.
Dit is een vergelijking die je helaas niet kan maken ... Voldoen beiden volledig aan de Europese normen enz ... Je kan echter ook geen Dacia vergelijken met sommige Chinese automerken, want dan is Dacia een Premium merk te noemen. Er zijn zelfs Chinese merken die hier auto's hebben willen lanceren in België, die ook zo budget vriendelijk waren maar de kwaliteit van een Mercedes of een Audi beloofde. Ze zijn getest geweest en VERBODEN omdat het rijdende doodskisten waren, letterlijk.