Aankoop eerste professionele tractor - vraagje over nodige PK's
Gewoon hier even een opinie peiling, en hierbij ook mij situatie schets: ik ben een "kleine" zelfstandige met 1 vaste werkkracht en 1 persoon op zelfstandige basis (af en toe) die aanleg doet van terrassen, parkings, opritten, tuinomheiningen enz en ook diverse grondwerken.. De bedoeling op termijn (2-3j) is om veel meer actief te worden in het grondverzet, al dan niet onderaanneming. Het is NIET de bedoeling om op grote werven met een 3-asser kipper te gaan rijden. Maar eerder voor de collega-grondboeren en zelf lokale loonwerkers met een 2-asser of zelfs met de maïskar te rijden. Maar ik moet dus een trekker hebben die all-round zijn werk kan uitvoeren met zicht op de toekomst. Maar voor mijn huidig werk is een containersysteem het meest dringende ook om beter en goedkoper mijn werken te kunnen uitvoeren. Zijnde aan/afvoer grond, steenpuin, zand.. transport graafkraan 3T, transport klinkers, tegels,...Dat terzijde is mijn beslissing dus al genomen en eind dit jaar zou ik overgaan tot de aankoop van eerste tractor (tweedehands is ook zeker een optie!) samen met een containersysteem voor de firma. Ik heb al bezoek gebracht aan 2 dealers van 2 verschillende merken waar mijn voorkeur naar uitgaat (zijnde New Holland en Deutz-Fahr) maar ik krijg hier nogal uiteenlopend advies welke trekker gebaseerd op pk's ik zou moeten aankopen voor het volgende:
- Het gewenste containersysteem: standaard containers 5,5m x 2m op een 2-asser haakarm. Totale gewicht (geladen) is +/- 21-24 Ton
- Toekomsplannen: grondkipper 2-asser, +/-10m³, 22ton
Voorstel Deutz-Fahr: 6135C TTV - 143PK (max) OF 6165 TTV - 165PK (max) met quote: "Meer dan voldoende PK's om jouw werken te doen. Wij leveren echte PK's met Duitse kwaliteit en doen niet aan onnodige PK's en bijhorend brandstofverbruik"
Voorstel New Holland: T7 - Auto-command - 190PK (max) met quote: "Voor zulke transporten op regelmatige basis te doen op verschillende terreinen heb je zeker enige overschot nodig en niet onbelangrijk ook het eigen gewicht van de tractor om deze tonnages onder controle te houden"
Ik wil hier geen discussie welk merk het beste is, ik heb uit verschillende bronnen goeie commentaar op beide merken en ik heb van beide zelfs 2 of meer dealers op dezelfde afstand. Maar wens gewoon een woordje uitleg wie het bij het rechte eind heeft.
De prijzen liggen trouwens in dezelfde lijn, rekening houdend met het PK verschil, dus dat is geen maatstaf voor een oordeel.
Heb je nog grondverzet foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
ze hebben wel gelijk 150pk is echt wel genoeg voor zon carrier over de weg of iets onverhard te trekken.
zover als ik het lezen doen wij hetzelfde als jouw.
combi weegt met container zon 14-14,5 ton. en dan max geladen zon 32 ton. trekker is std 150pk maar misschien iets bij gegeven dat weet ik niet. maar heb nog nooit het idee gehad dat ik ook maar iets vermogen tekort kwam.
verder moet je zon combi enkel kopen om sneller/makkelijker/flexibeler te kunnen werken. een transporteur al je bakken laten rijden/zand laten komen is als je alles telt gauw goedkoper.
Waar rijden die collega's mee waar je voor wil gaan rijden? Eigenlijk moet je niet veel kleiner tijden als hun anders loopt dat niet lekker in een ploeg. Voor het andere werk kan een 7190 of 6165 wel mooi denk ik, maar kleiner zou ik niet willen.
Maar gezien de discussie ook een beetje is omgeslagen naar "waarom geen vrachtwagen ipv een trekker", en ondanks dat dit niet de vraag was zal ik toch even mijn keuze verklaren. Ik heb ook deze optie zeker bekeken.
- Prijs: Wie denkt dat een vrachtwagen in aankoop veel goedkoper uitkomt komt bedrogen uit. Ook de prijzen van vrachtwagens zijn enorm gestegen de laatste tijd en een nieuwe (of 2dehands) 6x4 uitgerust met een containersysteem komt de prijs op hetzelfde als een trekker zoals ik voorstelde. Natuurlijk heb ik dan enkel de trekker en moet er dan nog een containersysteem mee worden aangekocht, waardoor de prijs duurder uitkomt. -> zie volgend punt
- Veelzijdigheid van een trekker: een vrachtwagen is inderdaad misschien compacter, sneller etc. Maar je zit daar dan met je containerhaak vast gemonteerd. Een trekker in dat opzicht kan een grondkipper aanpikken als ik een opdracht heb waar veel grondverzet is of transport van allerlei zaken (= meer tonnage). Ook eventueel machines zoals een hakselaar voor hout..
- Toekomstgericht en opbrengst: zoals beschreven in mijn eerste post wens ik in de toekomst door persoonlijke redenen meer actief te zijn in echt het grondverzet en daar ook is de vrachtwagen (6x4) te beperkt voor vindt ik persoonlijk. Alsook is zowel een vrachtwagen als een trekker een hele investering en kijk ik naar de mogelijkheden om deze maximaal te kunnen gebruiken (= opbrengsten). Daarbij vindt ik de trekker opnieuw veelzijdiger. Ik zit hier in de streek met veel grondboeren en loonwerkers (zelfs in eigen familie) die wanhopig zoeken naar chauffeurs CE of onderaanneming (wat algemeen over heel het land is momenteel) om hun werk gedaan te krijgen. Dit brengt opportuniteiten natuurlijk.